Develooper

Develooper

Apple Vision Pro

2024. május 05. - Hármas

Na, figyelj! Az Apple újra megpróbálja kicsikarni a pénzed a zsebedből, ezúttal egy csillogó-villogó új kütyüvel, amit úgy hívnak, hogy Apple Vision Pro. Ez a cucc egy olyan fejrevaló, amivel az Apple szerint minden eddiginél mélyebbre áshatsz bele a virtuális és kiterjesztett valóságok világába. Szóval, kapaszkodj, mert az Apple megint valami olyat talált ki, amivel még a nagymamád is VR-szemüveget akar majd húzni a bingó estek alatt!

Hüóó-hüpp HÜPP, Apple trükk!

Igen, az Apple Vision Pro nem más, mint egy fejre húzható kütyü, ami olyan, mintha a jövőből érkezett volna egy sci-fi filmből. Az Apple itt nem aprózza el, a dizájn olyan letisztult, mint egy frissen mosott Mercedes-Benz S-osztály. Na meg persze, ahogy az Apple-től megszokhattuk, az ára is olyan, hogy csak kapkodsz a levegő után. De hát, kinek számít ez, ha az élmény az, ami igazán fontos, ugye?

Mit tud a Vision Pro?

A Vision Pro mindenféle csoda technológiát sűrített egy elegáns fejkeretbe. Kiterjesztett és virtuális valóság egyben, amitől még a te nagyanyád is elfelejti, hogy hol a kijárat a konyhából. Integrált van benne minden, ami szem-szájnak ingere: valósághű képek, 3D hangzás, és persze, hogy minden Apple termékhez hűen, tökéletesen működik az összes többi almás eszközzel. Ha van egy iPhone-od, iPad-ed, vagy Mac-ed, haver, ez a kütyü olyan lesz neked, mint a pont a i-re.

Na és mi van a pénztárcámmal?

Ahogy az várható volt, az Apple Vision Pro árazása nem az átlag Józsi zsebére van szabva. Ez a kütyü olyan drága, hogy még a gazdag nagynénik is kétszer meggondolják, mielőtt lecsapnak rá egy szimpla kedd délutánon. De hát, az Apple sosem a spórolós típus volt, szóval ha be akarod szerezni ezt a fejre valót, jobb ha kezdesz spórolni, vagy eladni egy-két vesét a feketepiacon.

Akkor most megéri vagy sem?

Ha te vagy az a fajta, aki szereti a legújabb és legfényesebb játékszereket, és geci gazdag vagy, hogy elkényeztesd magad, akkor az Apple Vision Pro pont neked való. Ha nincs rá pénzed, viszont annyira hülye vagy, hogy providentet vegyél fel egy ilyen kütyüre, akkor pont neked találták ki. De ha csak egy átlagos tech szerelmese vagy, aki szeretné megőrizni a pénztárcáját a teljes kiürüléstől, akkor lehet, hogy ezt a kütyüt jobb hanyagolnod. Mindenesetre, az Apple ismét bebizonyította, hogy tudnak olyan terméket csinálni, amiért még a tech-guruk is képesek lennének ölre menni – vagy legalábbis egy-két altcoinjukat eladni.

Unreal Engine

csak szép és más semmi?

 Ha játszani akarsz a nagyfiúk játékszerével, és nem riadsz vissza attól, hogy a kezedbe vegyél egy igazi monstrumot, akkor az Unreal Engine pont neked való. Mint amikor a szűz lány elutazik afrikába és beszorul a feje a mosógépbe. Ez a játékmotor annyira komoly, hogy ha nem vigyázol, többszázezer kilóméterre repít a virtuális valóságba.

Mit tud az Unreal Engine?

Először is, az Unreal Engine olyan, mint egy Porsche a játékmotorok között. Ha képes vagy kezelni a sebességét, akkor világszínvonalú játékokat alkothatsz vele, de ha nem, hát... jó eséllyel falnak mész. Ez a motor arra lett tervezve, hogy a lehető legmenőbb grafikákat és a legőrültebb játékmechanikákat kipréselje magából, mint valami űrkorszakbeli citrusprés. 

Hogy állsz a kódolással?

Az Unreal Engine használata során a C++ a te új legjobb barátod – vagy legrosszabb ellenséged, attól függően, hogy mennyire vagy képben a programozással. A Blueprint vizuális szkriptelő rendszerrel is dolgozhatsz, mint a csicskák. Ez olyan, mint a C++ light verziója: kevesebb a káromkodás, de még mindig meg tudsz vele oldani komoly dolgokat. Ha azonban csak a drag-and-drop világában érzed magad otthon, akkor jó eséllyel néhány hétig csak a hajad tépázásával leszel elfoglalva.

Mitől olyan nagy szám az Unreal?

  1. Grafika: Az Unreal Engine grafikája olyan, mintha mindig a legfrissebb Instagram-szűrőkkel nyomulnál. Ha valami brutális vizuállal akarsz előállni, ami még a nagymamádat is gameré teszi, ez a motor tökéletes választás.
  2. Multiplatform támogatás: Az Unreal-t használva a játékodat bármelyik platformra elkészítheted, legyen szó akár PC-ről, konzolról, mobilról, vagy akár a hűtődről, ha az okos. Bár ez olyan is lesz. Godothoz és a Unityhez képes az Unreal Engine crossplatform képességei bolhafingnak mondhatóak.
  3. Piaci részesedés: Az Unreal Engine olyan népszerű, hogy használatával kapásból elmondhatod, hogy a "profik" közé tartozol. Csak vigyázz, mert ez olyan, mint amikor túl sokat beszélsz az edzéseidről a társaságban – könnyen lehet, hogy többet várnak tőled, mint amit képes vagy hozni.

Tehát?
Összefoglalva, ha te is szeretnél egy részét képezni annak a világnak, ahol a játékfejlesztők az Unreal Engine-t használva úgy szórakoznak, mint mások a Legóval, csak sokkal bonyolultabb szinten, akkor hajrá. Az Unreal Engine-nel a kezedben olyan élményeket hozhatsz létre, amelyekre még a hollywoodi filmkészítők is felfigyelnek. De ha csak egy könnyed hobbira vágysz, talán maradj a színezőknél. Na jó, összességében nagyon szépet lehet benne csinálni, de egy játék nem attól jó, hogy szép! Ezt ma már a dedósok is tudják!

Godot-ra várva

...ne legyé árva

Ha az úttörők közé tartozol, akik nem elégszenek meg azzal, amit mindenki más is csinál, akkor üdv a klubban, haver! Itt a Godot, a játékfejlesztés szabadúszó hőse, ami annyira underground, hogy még az ibolya is alulról szagolja.

Mi az a Godot Engine?

Godot egy nyílt forráskódú játékmotor, ami olyan, mint egy svájci bicska, de a fajta, amihez még használati utasítást sem adnak. Ingyenes, mint a levegő, és ha nem vagy rest, akár a saját kezeddel formálhatod, mint az agyagot. Ez nem a puhányok játékmotorja; itt mindenki keményen dolgozik, mert itt nincsenek kész sablonok, csak te és a kód, baby.

Godot alapszabályok

Godot használata egy kicsit olyan, mint megpróbálni összerakni egy IKEA bútort anélkül, hogy néznéd a használati utasítást. Van egy saját scriptelő nyelve, amit GDScript-nek hívnak, ami Pythonhoz hasonló, csak éppen minden különbözik. Nem kell megijedni, nem bonyolultabb, mint megtanulni, hogyan kell helyesen kiejteni a „quiche”. Persze lehet benne C#-ban is kódóni, csak szert nem ér mert nem lehet kibuildelni WebGL-re, ami pont a lényege lenne az ilyen fos engineknek, hogy cross-platform fejlesztést lehetővé tegyék

Godot editor és eszközök

A Godot editora olyan, mintha egy űrhajót adnának a kezedbe. Rengeteg gomb, sok funkció, de szerencsére van egy jó kis dokumentáció, amit ha elolvasol, már nem érzed magad annyira elveszettnek. Több száz beépített funkcióval rendelkezik, szóval ha van egy jó ötleted, a Godot segít neked azt valóra váltani. De csak akkor, ha képes vagy kibogozni, hogy mi micsoda.

Miért válaszd a Godot-ot?

Mármint azon kívül, hogy nyomi vagy:

  1. Nyílt forráskód: Ez azt jelenti, hogy mindenki belenézhet, módosíthatja, és hozzáadhat a motorhoz. Nem kell fizetned egy vagyonokat licenszekért, csak vedd és használd.
  2. Közösség: Bár nem olyan nagy, mint az Unreal vagy Unity esetében, de a Godot közösség keményen dolgozik, és baromi segítőkész. Mint egy kis falu, ahol mindenki ismer mindenkit.
  3. Szabadság: Itt te döntesz mindenről. Ha akarod, átírhatod a motor fél részét, hogy a te játékodhoz passzoljon. Ha van benned egy kis mérnök, itt elszabadulhat.
    Na és akkor mi van?

A lényeg, hogy ha szereted a kihívásokat, és nem félsz attól, hogy a kezedbe ragadj a dolgok irányítása, akkor a Godot a te pályád. Itt nincs kézenfogás és babusgatás, csak te és a lehetőségek végtelen tárháza. Szóval, ha van egy kis mazochista éned, pattanj rá a Godot-ra, és mutasd meg, hogy mire vagy képes!

Unity fejlesztés

amit mindenki utál, de mégsem tudnak jobbat mondani

Ha még nem hallottál a Unity-ről, akkor itt az ideje felébredni, mert a játékfejlesztés világában ez a cucc olyan, mint a bicska a zsebben. Képzeld el, mint egy svájci bicska, amivel bármit meg tudsz csinálni a játékok terén, ha van egy kis eszed.

Mi az a Unity?

A Unity egy őrült jó játékmotor, ami olyan, mintha egy varázsszőnyeget adnának a kezedbe. Ezzel az izével ugrálhatsz a 2D-s pixeles retró játékoktól a nyálcsorgató 3D-s akciódömpingig. Ha van egy ötleted, és elég pofátlan vagy ahhoz, hogy megvalósítsd, a Unity a te haverod. Mindent megcsinál neked, csak ügyesen kell kérdezni tőle.

Hogyan működik a Unity?

Először is, töltsd le a Unity-t, ami ingyenes, mint a mustáros hot dog egy amerikai baseball meccsen, ha épp jó helyen állsz. Aztán belevághatsz. Húzz be pár grafikát, hangot, és kezd el összerakni a sztorit. A Unity-ben van egy editor, ami olyan, mint egy Lego-szerelő asztal: rakosgathatod a kockákat, amíg valami értelmes nem lesz belőle.

Scriptelés? Az mi a pöcsöm?

Unity-ben a C# nyelvet használjuk, ami nem az a C#, amire a zeneórákon tanítanak, hanem egy programozási nyelv. Ide neked kell bepötyögni a parancsokat, hogy a karaktereid ne csak álljanak, mint a sóbálvány, hanem ugráljanak, lőjenek, vagy épp csókolózzanak, ha arra van szükség. Ha nem tudsz programozni, akkor elő a Youtube-videókkal, mert tanulni sosem késő, haver!

Miért pont Unity?

Közösség: A Unity-nek van egy brutál nagy közössége, akik mindig készen állnak, hogy segítsenek, vagy legalább elmagyarázzák, hogy mit rontottál el.
Multiplatform: Egyszer csinálsz valamit, és futtathatod PC-n, konzolon, mobiltelefonon, sőt még a hűtőn is, ha az okos.
Asset Store: Ez olyan, mint a bolt, ahol mindenféle izét megveheted, ami eszedbe jut, hogy szebb és jobb legyen a játékod, vagy ha te magad lusta vagy megcsinálni.
Tehát?
Összességében, ha játékot akarsz csinálni, és nem vagy egy tech-zseni, a Unity lesz a legjobb cimborád. Könnyű kezelni, sok a segítség hozzá, és még a nagymamád is meg tudná tanulni, ha elég jól magyarázod. Szóval pattanj rá, mert ezzel a szoftverrel tényleg csak a képzeleted szabhat határt.

Játékfejlesztés

a tehetségtelen informatikusok olvasztótégelye

A játékfejlesztés egy igazi agyégető meló, ahol a nagyképű informatikusok, művészpalánták és a történetmesélők egy kupacban próbálnak valami értelmeset összehozni, hogy a népnek legyen mivel elütni az időt. Ez a szekér az utóbbi időben annyira beindult, hogy már mindenhol ott van, legyen szó gépekről, konzolokról vagy okostelefonokról. De attól, hogy tudsz számítózni, még nem leszel fejlesztő

Játékfejlesztés alapok, amiket érdemes tudni

Ha játékot akarsz csinálni, akkor jó, ha van egy csapatod, mert egyedül esélytelen vagy. Meg fog zabálni a piac, és ki fog hányni magából. Kellenek hozzá programozók, grafikusok, hangmágusok meg mindenféle egyéb alakok, akik értenek valamihez, vagy legalább úgy tesznek mintha értenének hozzá. Először is kitaláljátok, miről szóljon a játék: milyen témája, karakterei és szabályai legyenek, aztán jöhet a meló.

Játékfejlesztési eszközök és technikai cuccok

Az eszköztár itt elég színes. A programozók imádják a C++, C# nyelveket, a grafikusok meg az Autodesk Maya-t, Blendert vagy ilyesmiket használják. Aztán ott vannak az olyan brutál motorok, mint az Unreal Engine és a Unity, amik mindent megcsinálnak helyetted a grafikától kezdve a hangokig.

Játékpiac változásai és nehézségek

A piac folyton változik, úgyhogy légy résen! A multiplayeres húzások, az esport, meg az újfajta valóságok (AR és VR) ma a nagy számok. A mobilos játékok is nagyon mennek, mert mindenki a telefonján lóg. Viszont a sok fejlesztő miatt nehéz kitűnni, plusz a költségek is elég borsosak lehetnek, úgyhogy nem árt, ha van egy zsíros támogatód.

Mit várhatunk a játékfejlesztés jövőjétől?

A játékfejlesztés előtt álló kapuk tátongó szájjal várnak: az AI, a live gameplay és a felhőalapú gaming csak néhány az új őrületek közül. Ezeken a frontokon még van hova fejlődni, szóval ha ebben a levesben akarsz főni, kapaszkodj, mert hajmeresztő lesz a menet!

Szóval a játékfejlesztés egy menő, de nagyon kemény pálya, ahol ha nem vagy naprakész, könnyen lehúznak a süllyesztőbe. De ha jól csinálod, akkor király érzés látni, ahogy a tömeg zabálja, amit kinyomtál magadból.

süti beállítások módosítása